onsdag 29. april 2015

Dikt og samtid

Jan-Erik Vold: God dag! Jeg er et dikt
Heldagsprøver og småprøver på vårparten av skoleåret fører til aktive dager på F21skolebibliotek.
8. trinn har fokus på skriving og lesing av dikt. Så Trine-Lise har gitt dem noen fine smakebiter fra Yahya Hassan Dikt, Jan-Erik Vold God dag! Jeg er et dikt, Den store dikt- og regleboka og Arne Hjeltnes Ein snømann går i land. Høytlesningen har ført til både humring, latter og stille alvor blant elevene på 8. trinn.

På vgs har deler av 1MK og 2ST fått lesetips om samtidslitteratur. Når jeg snakker om samtidslitteratur med elevene så velger jeg stort sett norsk litteratur fra 1990 og videre opp til litteratur skrevet i dag. Romaner jeg trekker fram og høytleser litt fra er Karl Ove Knausgård Min kamp første bind, Gaute Heivoll Før jeg brenner ned som begge er oppvekst romaner. I Min kamp snakker jeg om forholdet mellom brødrene og faren, samt ser på synsvinkelen begge romanene blir skrevet med. Erlend Loe Muleum har temaet selvmord og er litt dyster, her trekker jeg fram forfatterskapet til Erlend Loe med debuten og humoren. I Tore Renbergs roman, Mannen som elsket Yngve, er det kjærlighet, vennskap, familie og oppvekst som står i fokusYngve Kveine debut Lyden av asfalt tar opp mobbing gjort av medelever og lærer, vennskap og oppvekst i Oslo på 90 tallet, med Jokke sin musikk som bakgrunnsteppe.
På Ungdommens kritikerpris jubileumssemina, 18. mars i år, snakket kritiker og forfatter Erik Engblad om tendenser i samtidslitteratur. Han trakk fram at å se tendenser i samtidslitteraturen kan være vanskelig, men noe går igjen. Selvbiografiske verk (Knausgård, Heivoll, Espedal), traumelitteratur (Bildøen, Hofstad), kulturmøte og historiske romaner som Sveen Guds barn, Bassø Finne ly og Mitchelet Krigsseilerne. Ungdommer fra Oslo by Steinerskole hadde lest vinnerbøkene fra alle vinnerne av Ungdommens kritikerpris de siste ti årene. De trakk fram at alle vinnerne hadde ideen om flukt i temaet på en eller annen måte. Ungdommen finner seg kanskje igjen i tanken om flukt, med ungdomstiden som en reise fra barndommens trygge tilværelse. De får et behov for å komme seg ut og til et annet sted.   





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar